Зотова Анна Валеріївна

Марганецький міський методичний кабінет







Методи роботи вихователя
у різновіковій групі: проблеми та 
шляхи їх розв’язання







Обмін досвідом
на засіданні ММО
вихователів ГПД
Зотова Анна Валеріївна
вихователь ГПД, ЗОШ №3


У практиці роботи ГПД спостерігаються різні типи груп за своїм складом. Для прикладу, наводимо класифікацію, запропоновану Борисом Степановичем Кобзарем:
• група, склад якої становлять учні одного класу;
• група, в якій перебувають не всі учні класу, а певна їх частина;
• склад групи, що охоплює учнів двох або більше паралельних класів;
• група, яка має дітей двох або більше різновікових класів.(у моєму випадку)
Специфіка в роботі саме в різновіковій групі пояснюються:
• різноманітністю домашніх завдань;
• невизначеністю часу на самопідготовку, що призводить до нівелювання процесом проведення виховних годин, які часто бувають зовсім відсутніми.
Режим дня - це раціональний розподіл часу на всі види діяльності і відпочинку протягом доби і мають велике значення для людини.
Перша частина режиму стабільна: обід, прогулянка, самопідготовка. Друга – гнучка, рухлива: виховні заходи, спортивні години, діяльність за інтересами, гуртки.
Так, деякі труднощі виникають при складанні режиму дня різновікових груп: навчальні заняття закінчуються неодночасно, на самопідготовку відводиться різний термін. Отже, я разом з вчителями ретельно продумую, як збирати дітей так, щоб ті, у кого заняття закінчуються раніше, були зайняті корисною діяльністю, а не просто чекали тих, хто ще на заняттях (коли сприятлива погода, ми виходимо на подвір’я, граємо у рухливі ігри «Фарби», «Золоті ворота»,«Стій на місці», «Гаряче, холодно»; коли холодно або дощ, то граємо в дидактичні ігри «Згадай не підглядаючи», «Скажи навпаки», «Буває не буває»).
Після уроків із класними керівниками іде обмін інформацією про відсутніх учнів, ознайомлення із домашнім завданням. Вчителі вказують на особливості домашнього завдання та знайомлять із рівнем успішності при виконанні учнями самостійних робіт, при перевірці техніки читання, що спонукає мене звернути увагу на окремих учнів та приділяти їм більше часу в індивідуальному порядку при виконанні домашніх завдань.
При організації групи обов’язково ознайомлюю дітей із режимом роботи ГПД, правилами поводження у групі, з правилами охорони життя і гігієни праці.
Важливе навчально-виховне значення в режимі дня ГПД відіграють заходи зі спортивно-оздоровчої роботи.
Сам процес перебування учнів на свіжому повітрі є важливим засобом зміцнення здоров’я, загартування організму, фізичного розвитку та підвищення працездатності учнів. Тому незалежно від пори року всі заняття треба проводити на вільному повітрі. В негоду (дощ, сильний мороз) заняття переносять у приміщення. Але приміщення має бути чисте і добре провітрене.
Організатором і керівником спортивно-оздоровчих занять в ГПД є вихователь, саме я. Але інколи ми з вихованцями змінюємось ролями і керівником стає учень середньої школи (5-7 клас). Я стаю на місце учня і виконую всі загальнорозвиваючі вправи, тим самим мотивуючи інших дітей працювати разом.
Основними завданнями «Години здоров’я» спрямовую на те, щоб:
• викликати в учнів інтерес до участі в здоров'язберігаючих заходах, що дає їм можливість відчути свою здатність самостійно дбати про власне здоров’я;
• досягти того, щоб кожен учень почувався комфортно у колективі, оволодівав уміннями спілкування;
• формувати в учнів стійку мотивацію до оздоровчої діяльності;
• допомогти дітям засвоїти елементарні уміння вести здоровий спосіб життя та трансформувати їх у навички.
 Потім йде підготовка до обіду і обід. На цьому етапі я закріплюю у дітей навички до самообслуговування, культурної та гігієнічної поведінки в їдальні. Повторюємо правила поведінки в їдальні, етикет хлопців та дівчат за столом, гігієну рук. Інколи у старших дітей ще є уроки і тому вони обідають не разом з нами, щоб не запізнитися на наступний урок. Я про це знаю і тому проблем з їдальнею у нас немає.
Наступне «Післяобідній відпочинок» або «Прогулянка на свіжому повітрі». Значною мірою відпочинок залежить від вихователя групи продовженого дня, його вміння зацікавити дітей, цікавим ділом, дати вихід їхній енергії, надати кожному можливість найбільш повно проявити свої здібності, реалізувати себе. Найбільшу допомогу в цьому може надати гра – це постійна і незмінна супутниця дитинства. Діти вже добре знають режим групи і після їдальні ми завжди збираємось на прогулянку. Під час прогулянки до нас залучаються діти з групи у яких тільки закінчились уроки. Цей відпочинок у мене заповнений розумно, цікаво, щоб вони були корисні вихованню дітей. Ми спостерігаємо на змінами в природі, вчу дітей розуміти і описувати ці зміни. Прогулянку інколи поєдную з виховною годиною, але не перевантажую дітей інформацією. Доцільними є пішохідні прогулянки, але маршрут заздалегідь підготовлений, із врахуванням дальності, навантаження на дітей, пізнавальної і виховної мети, правил безпеки. Під час пішохідних прогулянок учні ведуть спостереження, знайомляться з різними об′єктами, збирають природний матеріал для поробок, грають у рухливі ігри. Я майже завжди даю можливість дітям 5-7 класів виконувати роль ведучих у різноманітних рухливих та спортивних іграх. Так, інколи не всі діти грають і спільні ігри, тому даю можливість вибору і ми ділимось на групи, щоб грати у ті ігри, які вони забажають.
 Також увагу приділяю виконанню домашніх завдань. Це одна з важливих форм організації навчального процесу в групі продовженого дня.
Загалом, мета самопідготовки полягає в закріпленні знань, здобутих на уроках, виконанні домашніх завдань з навчальних предметів; розвитку самостійності, самоконтролю, взаємодопомозі, вмінь встановлювати причино-наслідкові зв’язки, самостійно мислити, цілеспрямовано використовувати навчальну літературу, формуванні навичок культури навчальної праці; вихованні організованості, наполегливості, сили волі, охайності, працелюбності доброзичливості та ін. При цьому, вихователь формулює до кожного заняття із самопідготовки мету, яка є обов’язковою для її реалізації протягом заняття.
Тут намагаюся застосовувати індивідуальний підхід до кожного учня, особливо до тих, хто відстає в навчанні або навпаки – випереджає своїх однолітків в розумовому відношенні. Їм даю додаткові завдання: картки з математики, пропоную розв’язати задачу по-іншому, скласти обернену.
Фізкультурно-оздоровча робота – важлива частина педагогічного процесу. Особливого значення вона набуває у зв’язку із зростанням навантаження на молодших школярів. Одним із шляхів оптимізації рухового режиму в групі є використання фізкультхвилинок. Тому під час виконання домашніх завдань застосовую саме їх
При самопідготовці вважаю доцільним роботу консультантів – підготовлених мною учнів. Після приготування уроків залучаю молодших школярів до такої діяльності, щоб вони не заважали іншим і водночас відпочили від розумової праці. В цей час планую дидактичні ігри, паперопластику.
Заняття за інтересами можуть організовуватись у таких формах:
- індивідуальній («Розмалюй за вказівкою», графічні диктанти, «З’єднай цифри», «Що росте у чарівному садку»)
- колективній  («Штірліц», «Кольори», «У настрої» тощо)
Після занять за інтересами я виводжу дітей на прогулянку для відпочинку на свіжому повітрі, де проводимо різні рухливі ігри, вікторини, змагання та інше.
Також в цей час і вівторок та четвер у нас працює гурток «Баскетбол», де діти активно відпочивають від розумової праці. Але не всі діти відвідують його, тому з деякими невстигаючими я проводжу індивідуальні заняття, а інші займаються індивідуальною формою відпочинку.
По закінченню перебування дітей у ГПД відправляю їх додому, нагадуючи про необхідність дотримання правил вуличного руху. Часто зустрічаючись із батьками, які приходять за дітьми, я веду з ними діалог про поведінку та рівень навчання їхньої дитини та бесіди, заплановані в календарному плані.
Для ефективної роботи – постійно збираю методичний, навчальний, допоміжний, роздатковий матеріал. Деякі матеріали я розміщую в інтернет просторі.
Отже, ви побачили, що проблеми в різновіковій групі можуть існувати. В своїх прикладах роботи в різновіковій групі я вказала шляхи подолання цих проблем.
Тому на останок хочу зачитати цитату Антона Семеновича Макаренка «Суть виховання полягає саме в тому, що старше покоління передає свій досвід, свою  пристрасть, свої переконання молодшому поколінню».

Комментариев нет:

Отправить комментарий